Το πορτραίτο μιας Κυρίας

Ο πίνακας του Γκουστάβ Κλιμτ, «Πορτρέτο Κυρίας», εκτίθεται ξανά μετά από δύο δεκαετίες, και η Γκαλερί Σύγχρονης Τέχνης Ricci Oddi στην Ιταλία θα προβάλλει μέσω livestream την ιστορική «επιστροφή» του. Το έργο θα παρουσιαστεί σε μία έκθεση από τις 28 Νοεμβρίου, η οποία θα είναι ανοιχτή για το κοινό. Ο πίνακας όμως θα βρίσκεται σε προστατευτική θήκη.

Πρόκειται για τον πίνακα το «Πορτρέτο μιας Κυρίας» που δημιουργήθηκε το 1916-17 από τον Αυστριακό καλλιτέχνη και το 1997 εκλάπη από τη γκαλερί Ricci-Oddi, ενώ γίνονταν προετοιμασίες για μια ειδική έκθεση στην οποία θα παρουσιαζόταν το συγκεκριμένο έργο. Μάλιστα οι δράστες είχαν πετάξει την κορνίζα από την οροφή του κτιρίου, σε μια προσπάθεια να θεωρηθεί ότι είχαν κάνει τη διάρρηξη από τον φεγγίτη. Κάτι τέτοια όμως είναι μάλλον απίθανο να είχε συμβεί, αφού ο φεγγίτης ήταν πολύ μικρός για να χωρέσει έναν τέτοιον πίνακα.

Δέκα μήνες πριν από την κλοπή του πίνακα μια φοιτήτρια της σχολής Καλών Τεχνών, η Κλαούντια Μάγκα, είχε κάνει μια σημαντική αποκάλυψη. Η νεαρή τότε κοπέλα ισχυρίστηκε ότι ο Κλιμτ είχε ζωγραφίσει αυτό το έργο πάνω από έναν άλλο πίνακά του, το «Πορτρέτο νεαρής γυναίκας», που κανείς δεν είχε δει από το 1912. Η θεωρία της Μάγκα αποδείχθηκε σωστή όταν έπεισε τον πρώην διευθυντή της γκαλερί να εξεταστεί ο πίνακας με ακτίνες Χ. Το αρχικό πορτρέτο ήταν ενός κοριτσιού από τη Βιέννη, το οποίο πέθανε, και ο Κλιμτ φέρεται να ζωγράφισε πάνω σε αυτό το «Πορτρέτο μιας κυρίας», για να ξεχάσει τον πόνο από τον θάνατο της νεαρής, σύμφωνα με το BBC.

Φέτος τον Ιανουάριο όμως, 23 χρόνια μετά από τη ληστεία, δύο άντρες αποκάλυψαν ότι ήταν εκείνοι που έκλεψαν τον πίνακα σε μία επιστολή στον δημοσιογράφο Ερμάνο Μαριάνι. Μάλιστα, ήταν εκείνοι που τοποθέτησαν το έργο πίσω από έναν τοίχο της γκαλερί, ως «δώρο στην πόλη», όπως είπαν. Πράγματι, ο πίνακας βρέθηκε μέσα σε έναν εξωτερικό τοίχο του ιδρύματος μέσα σε μαύρη σακούλα σκουπιδιών, από τον κηπουρό, ο οποίος τον παρέδωσε στον διευθυντή.

Το πιθανότερο είναι ότι δράστες ομολόγησαν τώρα το έγκλημά τους, μιας και μετά από 20 χρόνια οι ποινές για την πράξη τους θα είναι μειωμένες. Πάντως και η Ροζέλα Τιαντίνα, χήρα του προηγούμενου διευθυντή της γκαλερί, θεωρήθηκε ύποπτη για τη ληστεία μετά από την ομολογία των δύο αντρών, χωρίς όμως να έχει αποδειχθεί κάτι.

Μυστήριο πάντως παραμένει ακόμα πώς κατάφεραν να κλέψουν οι δράστες τον πίνακα και πού τον φύλασσαν, αφού το έργο είναι σε εξαιρετική κατάσταση, και δεν «μοιάζει να έμεινε κλειδωμένος επί 22 χρόνια μέσα σε μια σκοτεινή τρύπα», σύμφωνα με τον Τζόναθαν Παπαμερένγκι, μέλος του δημοτικού συμβουλίου της πόλης και επικεφαλής για θέματα πολιτισμού. Ο ίδιος πάντως δεν αποκλείει την περίπτωση ο πίνακας να είχε παραμείνει στον τοίχο από τους κλέφτες του που ήθελαν να τον επιστρέψουν και απλά τον άφησαν εκεί μέχρι να βρουν την κατάλληλη στιγμή για να το κάνουν.

Πηγή bovary.gr/

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ
Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας τα καλύτερα άρθρα του VANTAGEMAG.COM